aviko churros

Hrana za utjehu i kako je koristiti za svoje poslovanje

Hrana za dobro raspoloženje može biti odličan poslovni poduhvat. Što čini hranu za utjehu tako privlačnom za potrošače i kako je možete iskoristiti da biste se istakli među konkurentima? Svakako vrijedi uložiti u zdravije alternative i zanimljive kombinacije.

Iz ovog članka ćete naučiti:

  • razliku između hrane za utjehu (eng, comfort food), hrane za raspoloženje (eng. mood food) i hrane za grešno zadovoljstvo (eng. guilty pleasure food)
  • koje nas tvari razveseljavaju i zbog čega
  • koja je najpopularnija hrana za utjehu u svijetu
  • kako uključiti hranu za utjehu u jelovnik

Kada imamo težak dan, osjećamo se tužno ili pak sasvim suprotno, često posežemo za određenim jelima ili tražimo određene okuse. Iako se preferencije razlikuju, uvijek je u pitanju ista stvar: hrana za utjehu ili “hrana za dobro raspoloženje”. Izbor hrane kod Amerikanaca može ovo potvrditi. Mintel istraživanje iz 2022. godine pokazuje da 68% Amerikanaca poseže za hranom za utjehu kada su pod stresom ili se osjećaju depresivno.

Ovaj fenomen se raširio, posebno tijekom pandemije, kada su ljudi diljem svijeta tražili utjehu u poznatim i voljenim okusima. Tada su se picerije ili kiosci sa uličnom hranom preko noći počeli otvarati, a restorani proširili svoje jelovnike kako bi uključili bistro opcije poput hamburgera.

U 2024. godini je interes za hranom za utjehu oslabio. Trenutno milenijalci (osobe u dobi 29-44 godina) i Generacija Z čine demografiju za ovu vrstu hrane. Restorani koji točno ciljaju ove grupe mogu iskoristiti hranu za utjehu za svoje poslovanje. Hajdemo detaljnije pogledati ovaj fenomen koji prelazi kulturne i generacijske granice, te zbližava ljude preko sjećanja i okusa.

Hrana za utjehu: o čemu se tu radi?

Pojam “hrana za utjehu” se prvi put pojavio 1966. godine u američkom časopisu Palm Beach Post, gdje je definiran kao “hrana koja se vezuje za sigurnost djetinjstva”. Zapravo, hrana popravlja naše raspoloženje prvenstveno jer sadrži sastojke koji umiruju tijelo. Pored toga, određena hrana može izazvati ugodna nostalgična osjećanja. Odmah nas vraća u vrijeme kada je život bio šareniji, a hrana nije bila samo za prehranu, već nešto što nas je činilo sigurnima. 

Tvari koje pogoduju zdravlju mozga:

  • Ugljikohidrati povećavaju proizvodnju serotonina. Najbolje djeluju u proizvodima od cjelovitih žitarica poput kruha i tjestenine.
  • Magnezij smanjuje razinu stresa i olakšava uspavljivanje. Nalazi se u mahunarkama, špinatu i čokoladi.
  • B vitamini podižu raspoloženje. Prisutni su u bananama i zelenom povrću.
  • Antioksidansi eliminiraju štetne slobodne radikale. Mogu se naći u voću i povrću.
  • Triptofan povećavaj proizvodnju serotonina. Prisutan je u mliječnim proizvodima, nemasnom mesu i ribama.

Hrana za utjehu postoji u mnogo oblika

Hrana za utjehu se generalno može podijeliti u dvije kategorije: hrana za raspoloženje i hrana za grešno zadovoljstvo. Hrana za raspoloženje poboljšava Vaše raspoloženje putem zdravih sastojaka, dok hrana za grešno zadovoljstvo obično ima mnogo kalorija i donosi trenutačno zadovoljstvo, ali i krivnju zbog niske hranjive vrijednosti.

Zapravo, hrana za utjehu često nije dobra za naše zdravlje jer mnoga popularna jela imaju mnogo kalorija, a nisu hranjiva. Prema anketi na uzorku od 1000 Amerikanaca iz 2000. godine, najpopularnija hrana za utjehu je čips od krumpira (24%), sladoled (14%), kolačići (12%), pica/tjestenina (11%) i burger/odrezak (9%). Voće ili povrće, kao i juhe su tek posljednji sa 7% i 4% ispitanika s takvim preferencijama, respektivno.

Hrana za utjehu diljem svijeta

"Hrana za dobro raspoloženje" je također snažno povezana s kulturom. Iako juhe nisu popularna hrana za utjehu u inozemstvu (Amerikanci češće biraju grilovani sir ili tost sa sirom), u slavenskim zemljama su domaći bujon ili juha od rajčice najčešći izbor.

Međutim, Ameriku ne čine samo Sjedinjene Američke Države. U Portoriku, primjerice, popularna hrana za utjehu je mofongo: jelo od mariniranih i prženih trputaca, posluženo u obliku kugle, a obično se jede sa juhom ili varivom. Na Kubi, s druge strane, najpopularniji je picadillo: jelo pripremljeno s mljevenom govedinom i rajčicom, a ostali sastojci se dodaju po želji.

Međutim, među glavnom hranom za utjehu u Aziji su ramen (Japan), congee (Kina) i piletina s maslacem (Indija). U Africi, s druge strane, apsolutni klasik marokanske kuhinje, shakshuka, zauzima prvo mjesto. U Iranu, ash reshteh: hranjiva, zasitna juha s rezancima, grahom, začinskim biljem i jogurtom. Izraelci, s druge strane, traže bistru juhu posluženu s matzo kuglicama.

Tko se kladi na nostalgiju i zašto je to profitabilno?

Nostalgija je snažan stimulus za konzumerizam, što čini ulaganje u hranu za utjehu profitabilnim. Postoje mjesta koja se očito zalažu za jednostavna i zasitna jela, poput bistroa Spotted Pig u New Yorku. Restoran služi jednostavna, ali zadovoljavajuća američka jela kao što su pržena piletina i vafli, makaroni sa sirom i burger.

Za neke restorane hrana za utjehu je bila ključna za uspjeh u industriji mnogo godina. Na primjer, Rairaiken, najstariji ramen restoran u Japanu, posluje od 1910. godine (!). Služe isključivo ramen, ali možete birati između mnogih vrsta rezanaca, poput ručno rađenih ili strojno proizvedenih (jeftinija opcija), ili s okruglicama umjesto rezanaca. Pored ramena, restoran poslužuje i predjela poput shumai okruglica. Zanimljivo je da, kako bi se očuvao tradicionalni postupak pripreme juhe u restoranu, postoji ograničenje od 100 posluženih porcija dnevno.

Hrana za utjehu, ali sa dozom luksuza

Hrana od koje se osjećamo bolje se obično vezuje za uličnu hranu, iako ne mora biti poslužena na ulici. Tajlandski restoran Khao Man Gai, na primjer, je specijaliziran za jelo s istim nazivom, kao što je piletina s kuhanom rižom i tradicionalnim začinima. Iako zvuči jednostavno, ovaj klasik tajlandske ulične hrane koji Tajlanđani povezuju s domaćom kuhinjom je vrlo sofisticiran u pogledu postupka pripreme. 

Opadanje popularnosti “obične” hrane za utjehu doveo je do ere istraživanja novih kombinacija. Na primjer, pariški kamion s hranom Le Réfectoire kombinira tradicionalni Uncle Sam burger s glavnim francuskim proizvodima: tradicionalnim sirevima, sušenom šunkom ili maslinama. Tortilje i sendviči, s druge strane, sadrže tradicionalnu majonezu, svježe povrće, inćune ili krastavčiće.

Slobodno možemo reći da i fine dining hrana za utjehu dobiva na popularnosti. Osteria Francescana u Modeni, Italija, je restoran s tri Michelinove zvjezdice gdje kuhari hrabro interpretiraju tradicionalna talijanska jela poput tortellina s parmezanom ili rižota sa šafranom, na moderan način.

Kako pametno iskoristiti hranu za utjehu?

Još uvijek nije kasno da uvrstite hranu za utjehu u jelovnik jer prema Udruzi za specijaliziranu hranu (Specialty Food Association, SFA), ovaj trend će se sigurno nastaviti. Pored toga, njegovu poziciju će učvrstiti zdravija verzija, hrana za raspoloženje.

SFA predviđa da ove godine možemo očekivati rast popularnosti svih vrsta juha. Čak i da ne želite investirati u skupe sastojke, klasična hrana za utjehu obično zahtjeva jeftine, lako dostupne sastojke. Tada se trebate kladiti na lokalne, sezonske sastojke ili priloge.

Ključ uspjeha je novi pogled na stvari i traženje alternative, posebno zamjene na biljnoj bazi za mnoge nezdrave opcije. Možete početi kombiniranjem klasika sa nečim novim, poput tjestenine od leće umjesto od pšenice ili ljubičaste mrkve. Uvođenje jela pripremljenih s ciljem dijeljenja, posluženih u manjim tanjurima i domaći sastojci poput kruha ili zimnice povećat će zaradu i privući kupce koji traže i nostalgiju i inovacije.

Dobre vibracije s tanjura ključ su za srce kupca

Hrana za utjehu ima posebno mjesto u našim srcima i na našim stolovima. To je više od hrane. To su emocije na tanjuru koje imaju moć popraviti raspoloženja i utjecati na naše blagostanje. Ugostitelji i proizvođači hrane koji mogu razumjeti i iskoristiti ovaj fenomen mogu dobiti lojalne kupce i povećati promet. Stoga vrijedi obratiti pažnju na zdrave alternative i inovativne pristupe klasičnim jelima koja će privući i tradicionaliste i ljubitelje uzbuđenja.

 

Izvori

https://www.fabrykasily.pl/diety/comfort-food-jakie-produkty-poprawiaja-nastroj

https://biogo.pl/blog/czym-jest-comfort-food/

https://blog.bidfood.pl/wszystko-co-chcesz-wiedziec-o-comfort-food/

https://dietetycy.org.pl/comfort-food/

https://www.maczfit.pl/blog/czym-jest-comfort-food/

https://ns1.szef-kuchni.com.pl/aktualnosci/mood-food-czyli-zdrowie-na-talerzu

https://www.vogue.pl/a/czym-jest-mood-food-i-na-czym-polega-jedzenie-intuicyjne

https://kuchnialidla.pl/good-mood-food-czyli-jedzenie-na-poprawe-humoru

https://b2b.chickenofthesea.com/foodservice/blog/win-customers-with-comfort-food/

https://b2b.chickenofthesea.com/foodservice/blog/comfort-food-a-recipe-for-sales/

https://www.restaurantbusinessonline.com/food/comfort-food-makes-comeback

https://www.cokesolutions.com/trends-insights/articles/comfort-food-take-advantage-of-an-enduring-trend.html

https://health.howstuffworks.com/wellness/diet-fitness/information/comfort-food-guilty-pleasure.htm

https://www.foodbusinessnews.net/articles/18629-startup-founders-leading-the-good-mood-food-movement

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1878450X16300786

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0271531705002836

https://gazetakrakowska.pl/comfort-food-czyli-smaki-dziecinstwa-czym-jest-comfort-food-czy-to-jedzenie-na-pocieszenie/ar/c17-14393253

https://www.horecatrends.pl/horeca_b2b/138/trendy_rynku_gastronomicznego_2024_mood_food_zero_heroes_fuzja_kultur_viral_na_talerzu,27923.html

https://kukbuk.pl/artykuly/comfort-food-czyli-jedzenie/

https://www.specialtyfood.com/news-media/news-features/association-press-releases/top-2024-food-and-beverage-trends-revealed-by-specialty-food-association-trendspotter-panel/

https://thesmartlocal.jp/rairaiken-reopening/
https://www.mintel.com/insights/food-and-drink/foodservice-trends